2000-01-01

Anki


Hejsan!

Anki heter jag, Anki Mårtensson. Jag kommer ursprungligen från Ludvika, men lärarutbildningen gjorde att jag hamnade i Falun och kärleken höll mig kvar. För närvarande bor jag i ett radhus i Slätta. Jag är gift med Janne och har tillsammans med honom två pojkar som heter Anton och Emil. I maj hoppas vi få ett tredje barn. 36 år har jag hunnit bli och de allra flesta av dessa år har jag hållt på med något som har med färg eller form att göra. Kort har jag gjort i många år, framför allt till jul. Scrapbooking började jag med för bra precis två år sedan. Det är en hobby som ger mig avkoppling i en ibland ganska hektisk vardag, en paus från det vardagliga, till exempel från jobbet som svensklärare på högstadiet.

Kort, layouter och alteredprojekt hinner jag med, och ett och annat minialbum förstås. Just nu längtar jag nog mest efter att testa min nya makapär, en Bind it All.

Det var alla vackra papper som först drev mig till scrapbookingen. Jag köpte en bunt på nätet och insåg att man nog inte bara kunde göra kort med dessa. I ungefär samma veva öppnade Pappersvindens fysiska butik och efter mitt första besök där var jag fast. Jag blev en scrappare.

Papperen är det som är viktigast när jag scrappar, och skärmaskinen. Har jag sen bara en bra penna, en skalpell och ett lagom klistrigt lim så är lyckan total. Fluid chalk, glitter av något slag och en hel massa dekorationer är också uppskattat vid mitt scrapbord. Jag lever inte direkt efter motto less is more, om ni förstår vad jag menar.

Layouterna handlar oftast om min familj eller om saker nära mig och korten blir ofta utan stämplar. Stämplar är jättefint, men jag gör nog mer utan dem trots allt. Ibland kan jag bli sittande i timmar och pilla med någon detalj, men andra gånger är layouten klar på ett ögonblick. Någon riktigt stil har jag nog inte, eller kanske mycket av allt och massor av färg?