2008-02-02

Pop-up kort

Pop-up kort är enkla att göra men ser avancerade ut. Allra oftast orsakar de dessutom ett litet "wow!" när de öppnas. Kan det bli bättre? Prova själv!

Börja med att skära till ett cardstock i lämplig storlek för det kort du tänkt göra. I det här fallet har jag valt att göra ett 6x6 tums kort, vilket innebär att jag delat ett helt cardstock (12x12 tum) i två delar och använder ena delen (6x12 tum) som kortbas. Skär sedan till ett annat papper som ska bli "foder" på insidan av kortet. Välj ett papper, gärna mönstrat, som fungerar med de dekorationer som du ska använda. Exempelvis kan du välja ett grönmönstrat papper om du ska dekorera med blommor, då fungerar pappret som gräs. Jag har valt att använda neutralt färgade papper i beskrivningen nedan, för att tekniken ska synas bättre och inte försvinna i några mönster. Storleken på foderpappret ska vara något mindre än kortbasen, mitt foder gjorde jag 5,5 x 11,5 tum.



Biga sedan både cardstock och foder på mitten så att de går lättare att vika. Biga på utsidan av pappret, där själva "ryggen" blir sedan när man viker det. Om man har en Fiskars skärmaskin använder man det svarta bigarbladet. Annars går ett falsben eller baksidan av en matkniv bra.



Nästa steg är att klippa jack i foderpappret. Vik ihop det och klipp eller skär två jack för varje dekoration du ska använda. Båda jacken ska vara lika långa.



Vik sedan upp pappret igen, och vik upp pappret där jacken är. Nu ser du hur själva pop-up fästena kommer att se ut.



Vik ihop pappret igen så att kanterna på jacken pressas ner.



Vik upp pappret igen och klistra dubbelhäftande tejpremsor längs alla fyra sidor på baksidan av pappret.



Vik pappret dubbelt och fäst den ena sidan först mot insidan av kortbasen. Måtta mot vikningen i mitten så att det hamnar rakt.



Vik sedan över den oklistrade halvan av kortbasen och tryck till ovanpå limremsorna.



Vik upp kortet.



Nu är det dags för dekorationerna. Jag har stansat ut en katt och en mus med Cuttlebugen, men det går ju att använda precis vilka platta dekorationer som helst.



Vänd på steken och sätt fast ett par limprickar, jag använde gluedots.



Sätt fast dem på varsitt pop-up fäste och dekorera färdigt kortet.



Här är ett exempel på ett annat pop-up kort gjort med den här tekniken:




Ha det så kul med att designa dina egna pop-up kort!

/Ulrika M

4 kommentarer:

Lena sa...

Du gjorde mig mycket glad när du hänvisade mig till denna sida. Det såg ju inte allt ut så komplicerat som jag trodde.
1000-tack för hjälpen

Kram Lena/Besina

Ulwa sa...

Hej!

Vilka fina poupkort. DSe ser verkligen mer avancerade ut än vad de är. Utsmyckningen av korten är fantastiska.
MVH Ulwa

charlotta sa...

Så bra och pedagogiskt, tänkte härma dessa, visst är dom fina!

http://www.etsy.com/listing/53443850/portland-pop-up-post-card?utm_source=bronto&utm_medium=email&utm_term=Image&utm_content=etsy_finds_081610&utm_campaign=etsy_finds_081610

Hobby Musician Keyboard sa...


vackra verk, du visar på din webbplats! Vänligen få tid med mig i mitt skapande bjuda över, var jag mycket nöjd!
www.hobby-crafts-and-paperdesign.eu
Hälsningar från Marina