2007-07-13

Recept!

Japp, jag har till och med fått ett hojt om recept till geishamuffins. Det är så simpelt så man vill gråta faktiskt!

125 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk eller filmjölk
1 stort ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Blanda vetemjöl, strösocker och bakpulver i en skål. Vispa först ner mjölken och sedan ägget i smöret. Rör sedan ner ägg-mjölk-smörblandningen i de torra ingredienserna. Fördela smeten, nästan upp till kanten, i pappersformar. Hur länge de ska stå inne i ugnen får man hålla reda på själv, det brukar vara så olika!

Det här grundreceptet på muffins använder jag nästan jämt, för sen är det ju så fiffigt att man kan välja att ha i lite bär, frukt eller choklad och dylikt och bara blanda den mängd man vill ha i de torra ingredienserna. Till mina geishamuffins använde jag 3 msk kakao och så tog jag en geishachokladkaka och hackade ungefär halva kakan och blandade ner den i smeten. Man avgör själv hur mycket kakao och hur mycket choklad man vill ha i så klart. Så det är bara att börja experimentera!

Ha en trevlig Fredag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack å tack! De ska vi prova! :)

Anonym sa...

Jaha så har jag bakat muffins då. Klämde in det mellan tapetrivning och spackling i går kväll. Och det blev verkligen kanonbra, jag hackade i lite geisha och det blev såååååå gott! Tusen tack för receptet!

Anonym sa...

om man vill kan man köpa styckförpackade geisha eller dumle eller nåt annat och lägga en halv sån bit i varje muffins. det blir jättegott!!