2008-08-20

Distresser och raklödder, anyone?

Idag har jag gjort en helv surv med kort, för jag har gjort mönsterpapper med hjälp av raklödder och distresser (reinkers).
Det är riktigt kul, och faktiskt riktigt enkelt, och har ni inte provat det än så gör det!

Man behöver raklödder, någon form av tråg (jag använder en engångsgratängform av aluminium som man kan köpa var som helst), en skrapa (degskrapa eller bilruteskrapa), tandpetare, sugrör eller liknande samt Distress reinkers .

Fyll upp tråget till ca en tum med raklödder, och jämna till med skrapan.
Droppa i lite distressfärg här och där, dra runt färgen med sticka eller sugrör och lägg ner papperet i löddret. Stryk ut så att det inte bildas bubblor och ta sedan upp papperet.

Lägg ner papperet plant och skrapa av löddret och vips, ditt första papper är klart.
Det avskrapade löddret klickar du bara tillbaka i tråget, sen jämnar du ut igen, droppar i färg på nytt och upprepar.
Börja med ljusa nyanser och droppa i mörkare undan för undan.

Glöm inte att lämna en kommentar och berätta vad du tycker!

Tillägg: Papperet som jag använt och färgat med distresser och raklödder är helt vitt från början.
Tips! De vita arken som brukar sitta i album är perfekta att ha till såna här lekprojekt.



7 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt!
Kram från mamma.

Lotta sa...

WOW, hur häftigt som helst....nu lär min sambo inte få ha sitt raklödder ifred längre=) Detta måste testas....

Anonym sa...

Mycket läckert, men det funkar säkert inte när jag ska testa som vanligt

Anonym sa...

Vilka häftiga kort det måste testas

kram

Anonym sa...

Hejsan! Jätteskoj att ses idag :-) Korten var verkligen kanonfina. Måste prova att göra sådana sen. Kramar

Annica H sa...

Oj oj oj!
Här är något jag garanterat ska testa!
Hur snyggt som helst!!
Fattar inte riktigt det där med att stryka ut, för att undvika bubblor? Men jag ska testa mig fram... Måste nog köpa mer distressflaskor... :)

Maiden sa...

Har just testat! Kanonskoj! Jag använde alcoinks - funkade fint! Men kladdigt blev det... Och det luktar raklödder i hela huset! ;-) Uj uj... Hade inge bra tråg så jag körde på bakplåtspapper! Å tipset med albumbladet var ju kanon - dumt å slösa cardstock liksom!!
Tack å bock!