2009-02-20

att göra fyrkantiga kort i Photoshop

Idag tänkte jag visa hur man gör för att få ett foto på tex ett kort att bli fyrkantigt i Photoshop.

Oftast när man tar bilden blir det ju lite perspektiv och det är svårt att få allting helt rakt.



Öppna din bild i Photoshop, jag har en engelsk version, men självklart funkar detta lika bra i den svenska också. Som ni ser är mitt kort lite snett å skevt.



Mitt första steg är att jag tar markeringsramen, symbolen högst uppe till vänster. Sedan håller jag in shift när jag drar upp min ruta runt kortet. Shift gör att rutans sidor blir lika långa.


Därefter går jag in i menyn "Image" och därunder hittar jag kommandot "Crop". Detta gör att allt utom det innuti min markeringsram klipps bort.


Sedan drar jag ut hörnen på min arbetsyta så jag får lite luft runt bilden. Detta gör jag bara för att nästa steg ska bli mer lättjobbat. Markeringsrutan är kvar.


Nu är det dags att rätta till mitt skeva kort. Jag går in i menyn "Edit" därunder hittar jag "Transform" och sedan väljer jag "Skew" på svanska tror jag den heter "Skeva".


Nu får jag upp små fyrkanter i varje hörn och i mitten på varje sida. Jag drar i hörnen tills kanten på mitt kort hamnar i hörnet. När jag dragit i alla hörnen så att jag tycker att det ser rakt ut bekräftar jag genom att trycka "Enter". Inget av bakgrunden syns nu runtom och kortet är helt rakt och fyrkantigt och färdigt att redigeras mer om man vill fixa till färgerna och sådant.

1 kommentarer:

Elenor sa...

Hm, ska försöka med detta till nästa inskick!!