2009-02-08

Hur du använder en skärmaskin

Idag så här dagen efter, tar vi det lite lugnt på bloggfronten.. Men ni ska få med er en kort instruktion till hur en skärmaskin fungerar, ett sådan här bra-o-ha tips..



Jag tänker visa och försöka beskriva hur du använder en skärmaskin. Här är det en från Fiskars som jag har använt, och den finns att köpa hos Pappersvinden. Ihopfälld ser den ut så här, är är
endast 16*36 cm. Den väger bara ca 320gr, och är alltså enkel och lätt att ta med sig.



På vänster sida sitter en utfällbar arm på undersidan. Den använder du när du ska skära papper i lite större mått, än de 12 cm som visas på själva plattan. Armen går att fälla ut i 90°, och mäter upp till 40cm eller 15,5 inch.



På skärmaskinen sitter en blå ”båge” som går att vinkla upp åt vänster. Den används för att pappret du skär i ska ligga still.. På denna ”båge” sitter kniven, som har ett orange handtag.




Här är hela armen utvinklad, och jag har lagt i ett papper som jag ska skära till.





Närbild på linjalen. Jag vill ha ett papper som är 9 inch, och använder därför den nedre skalan på armen. Centimeter visas på den övre skalan.




Lägg pappret mot den övre kanten så att det inte glider omkring. Dra kniven nerifrån och upp och skär i pappret. Vänster hand kan du lägga som på bilden, för att ge extra stöd. Lägger du pappret mot nederkanten för extra stöd, skär du uppifrån och ned.




Klart! Pappret på vänster sida är nu 9 inch långt, som jag behövde. Spillbiten på höger sida sparar jag i spillådan, där den säkert kommer till användning vid ett annat tillfälle.




Här en närbild på kniven, ståendes upp på mitt skrivbord. Här syns det tydligt hur den är slipad för att du ska kunna skära åt båda hållen. Här syns också skårorna för själva fastsättningen tydligt.

Till skärmaskinen finns också bigarblad att köpa till. De bladen har du för att dra en markering i pappret där det ska vikas. En markering där du viker gör att vikningen blir skarp och fin. Bigarbladet fungerar på samma sätt som skärbladet, förutom att det inte skär.

Frågor eller funderingar? Hör av dig!

Jessica

2 kommentarer:

Elenor sa...

Jag kan varmt rekommendera alla att köpa en skärmaskin! Använder min flitigt!

Anonym sa...

Bästa investeringen helt klart!