2009-03-26

Att tolka skisser

Här kommer en tolkning av veckans skiss. Jag valde att scrappa utan foton den här gången och lät fokus vara på texten i stället, eftersom skissen inbjöd mig till just skrivande. Det jag skriver om är vårt tredje barn som vi hoppas är hos oss inom ett par månader. Papperen är från Prima och bokstäverna är vanliga thickers. Den svarta tagen är från mammakläder jag köpte i helgen. chipboardhjärtat är hjärtdien som finns i butiken. Jag har stansat ut det ur ett paket Havrefras och chalkat kanterna lite.

Det finns inget som säger att man slaviskt måste följa den skiss man ser någonstans. Låt skissen vara en inspiration för skapandet när du sätter igång. Om du sedan under skapandets gång gör något som får din färdiga layout att hamna längre från skissen än du tänkt så är det ingen katastrof. Skissen har ändå fyllt sin funktion - inspirerat till skapande.

Se på skissens helhet, men också dess element och flytta runt eller byt ut efter behag. Som ni ser här så har jag följt upplägget, men bytt ut fotona till text. Jag hade lika gärna kunnat byta ut blomman till ett hjärta och rubriken till en swirl, eller vänt på skissen hur som helst. Att det skulle vara nio rutor är inte heller någon självklarhet. Jag hade lika gärna kunnat göra fyra eller sexton, men ändå följt skissen i övrigt.

Det är mitt bästa skisstips; se skissen som inspiration och inte en lag som du måste följa.

Nu är det snart lördag. Ni kommer väl?

0 kommentarer: