2009-03-14

Photoshop: Svartvitt foto med detalj i färg

Millan önskade att få lära sig hur man gör ett foto svartvitt i photoshop, för att sedan kunna få fram en detalj i färg. Här kommer det en instruktion till detta. Att göra fotot svartvitt kan ni väl redan, annars kan du läsa om det här.

Börja med att öppna ditt foto som vanligt i photoshop. Nere till höger trycker du på den svartvita cirkeln och väljer gradient map. Välj svartvit övergång, och tryck OK.


Om du vill, kan du redigera ditt foto först med kontraster mm som visades i det här inlägget.
Välj sedan verktyget pensel, brush tool.
Lite beroende på hur stort området är du vill ha tillbaka färgern på, väljer du en lagom stor penselstorlek. Du kan se hur stor penseln är genom att ställa muspilen på ett mörkt område. Här står den på hjälmens svarta del, och är i storlek 24. Det är lite för stort tycker jag, eftersom jag vill ha fram Mejas blåa ögon till att börja med..
....så jag väljer en pensel i storlek 4 px, och zoomar in ena ögat. (Zoomar gör du i rutan som jag här har lagt bredvid fotot, annars brukar de flesta ha den i kolumnen till höger, högst upp. Där finns en symbol som ser ut som ett berg, och under den en knapp som du kan dra i sidled för att zooma in eller ut).

Börja sedan att klicka/dra sakta där du vill ha färgen tillbaka, som i Mejas öga.

Gör likadant på andra ögat.

OBS! Det brukar se hysteriskt blått ut när bilden är så pass mycket förstorad, men när du är klar och förminskar den ska du se att det ser bra ut!

Här är jag klar med båda ögonen och zoomar ut för att kolla att det ser okej ut.


Nästa detalj jag vill ha färg på är hjälmen. Jag gör samma sak där, fast här börjar jag med en stor pensel (24) på bilden, innan jag byter till mindre pensel och zoomar in igen för att göra kanter etc.


Och här är den färdiga bilden...



Här har jag även tagit tillbaka färgen i munnen, för att visa er att det ska man inte göra. Det kan förstöra bilden helt och hållet, och Meja ser jättekonstig ut!

Så färg i ögon och ev någon detalj till räcker, men absolut inte färg i munnen, om ni inte ska göra en halloween-layout eller något i den stilen ;-)

Hoppas ni får till det, och lämna gärna en kommentar med länk till er blogg, så får vi komma och titta på era fixade foton!

Och lämna gärna tips på fler saker ni vill fixa i photoshop.

Jessica

2 kommentarer:

Millanprillan sa...

Tack så jättemycket Jessica för tipset! Nu ska jag bara prova så får vi se om jag lyckas! Annars hör jag väl av mig till dig! :)
Kram!

Anonym sa...

hej skulle höra med dig som håller på med photoshop om det är svårt o använda för den som aldrig använt bildprogram ngt direkt innan.