2009-03-07

Sepiaton i photoshop

I det föregående inlägget visade jag hur du gör dina foton svartvita i photoshop.

Det här inlägget utgår ifrån att du läst eller har gjort det före, då jag inte visar de första stegen här utan bara hänvisar till dem.

För att göra ditt foto sepiafärgat, finns det även där flera olika sätt att göra det.
Dessutom kan sepia-färg skilja sig åt, och vi tycker olika om vad sepia-färg är för något.
Sepia kan ju vara antingen varmt eller kallt, och ha mer eller mindre inslag av färg i sig.

Jag brukar ställa in sepiafärgen utifrån fotot, och speciellt om jag redan vet hur jag ska scrappa fotot. Då har jag oftast ett särskilt papper i åtanke, och kan välja sepiaton efter det.
Jag brukar göra på det här sättet:


Börja som med det svartvita fotot. Gör fotot svartvitt med Gradient Map.


Tryck på den svartvita cirkeln igen och välj Photo Filter.



I rullgardinslisten finns det olika färgfilter att välja på. Jag använder mig oftast Deep Yellow till att börja med.



Här ställer jag den på 46%.


Sedan väljer jag Warming Filter (81) och drar upp den till 69% här. Nu är jag ganska nöjd med sepiatonen på just den här bilden!

I det här läget kan du fortsätta leka lite bland de här filterna, ångrar du dig är det bara att klicka på Cancel-knappen och det du gjort försvinner. Då kan du börja om och prova dig fram så du hittar din sepiaton som du gvill ha.

Tryck OK när du är nöjd,så kommer du tillbaka till ursprungsläget och bilden är sepiafärgad.
Spara och stäng.
Om du vill ha din originalbild kvar, välj då ”spara som” och spara den svartvita bilden som en kopia.

Här gäller också samma sak om du framkallar din bild, välj bort att firman redigerar dina foton så att de inte ”slätar ut” sepiatonen.


Jessica

0 kommentarer: