2009-04-02

Ta bort röda ögon

Får du som jag, ibland riktigt röda ögon på dina foton? irriterande? Vet du vad du ska göra åt det?

Det finns två vägar. Om man ska förhindra det från början, ska man ställa in blixten på kameran så att det skickar iväg en mindre blixt sekunden (eller rättare sagt, tion/hundra/delen) före fotot tas.
Har du redan fotat och sedan upptäcker att det vart röda ögon, hur gör du då?

Det ska jag visa idag. I Photoshop som vanligt. Längst ner står det också om Elements, om du använder det.
Den här gången har jag fått låna en bild av Millan, tack för det!

Börja med att öppnad din bild som vanligt.



I de nyare versionerna av photoshop finns det ett färdigt verktyg för detta, bra va?! Det ligger under lagningsverktyget som ser ut som ett plåster. Högerklicka på plåster så får du upp de alternativa verktygen för lagning. Där väljer du ögat, längst ner.
Har du inte ett sådant (PS 7) finns det tyvärr inte heller, då måste du manuellt fixa ögonen. Jag visar gärna det, om det finns några sådana användare! Lämna en kommentar om det, så jag "ser" er!



Muspilen blir nu ett litet kors. Klicka en gång mitt i ögat där det röda är. Gör likadant på andra ögat.



Klart! Enkelt, eller hur! Och vilken skillnad det blev..



Här har jag satt ihop ett före och ett efter-foto, där jag tagit bort de röda ögonen.
Millans dotter ser ju mycket bättre ut nu, eller hur! Ett väldans bra scrapfoto ;-)

För Elements: Jag har googlat mig fram till att det i Elements ska finns ett röda-ögonverktyg i verktygspaletten, precis som i photoshop. Hör av er om ni inte hittar det..
Ser ni vad jag har gjort mer med fotot?

Jessica

5 kommentarer:

Lollo sa...

Borde verkligen ta tag i det där med photoshop, å lära mig någon gång - ordentligt. Lurigt, du har tagit bort det vita papperet på väggen ;o)

Gunsan sa...

...och en person i högerkanten är också borttagen. SÅNT vill jag lära mig!

Millanprillan sa...

Hihi! Det blev ju jättebra! Tack för "undervisningen"! Ska hem och testa om jag förstår, såg ut som om jag har samma version av photoshop som du visade med, så det borde kanske inte vara så svårt, men man vet aldrig med mig... :)
Skulle också vilja lära mig det som Gunsan sa!
Kram å tack å hej!

Mirameja sa...

Då tar vi en retuschera-omgång nästa gång!

Unknown sa...

Ja, photoshop står på tur, ska se till och använda det lite oftare, får nog be min käre make om bra tipps och råd.