2009-04-29

Vaxakvareller - en liten guide

Nyfiken på det bästa som hänt sedan julafton? (iaf enligt mig :) )

Vaxakvarellerna blev en stor hit på Avestamässan, vi sålde slut på bara nån timme! Men var inte oroliga, det har kommit hem fler till butiken som följer med oss till Gävlemässan på lördag!

Tänkte visa lite hur jag använder dom:

Du behöver: en pensel, antingen en vattenpensel eller en vanlig och ett glas vatten. Jag diggar den här eftersom det blir minimalt med kladd. Ett motiv stämplat med vattenfast dyna på akvarellpapper el annat tjockt papper som klarar mkt fukt. Vaxakvareller i dina favvisfärger!

Pappersvinden har tagit hem de 24 färger som finns lösa, så de är inte lika farliga för plånboken att börja samla på som tex Promarkers.

Jag ritar upp en slarvig linje i det område där jag vill ha mest färg. Som ansiktsfärg har jag använt nr 32 som ser ut att vara mörkt brun, men väldigt utspädd funkar den bra som hud. Har använt samma bruna på skorna sen så kan ni jämföra hur stor skillnad det kan bli med olika mängd vatten.












Jag börjar sudda innifrån och ut.
Det roliga med dessa pennor är att de är så mjuka så att den linjen jag ritat går att sudda ut helt. Och råkar man rita lite utanför så går det bra att späda med mer vatten och sudda ut det så att det inte syns! Perfekt för en sån som mig som gärna är lite klantig.. :)








Sådär, då är hela ansiktet suddat och hon har fått en lätt brun hudton.

















För att måla små detaljer el skuggningar kan det vara smart att kludda en dutt färg på sidan av som man sedan hämtar upp med penseln, på så vis får man bra kontroll över var man målar.













På hennes förkläde ville jag ha en nyans som var en blandning av orange och ljusbrunt, så jag målar båda färgerna ovanpåvarandra i kanterna. Sen är det bara att blanda dom med penseln.













När jag suddat hela såg jag att jag ville ha lite mera färg, så då lägger jag bara på ett lager till, denna gången bara med orange.














Å sudda sudda sudda...


Bara att fortsätta på samma sätt över hela motivet. Händer det något som gör att du måste gå ifrån en stund gör det ingenting, det är bara att blöta upp färgen igen med penseln och fortsätta.









Såhär blev min lilla häxa när hon blev klar!
Vad tycker ni?
Ett tips om man vill prova köpa några pennor är att börja med de mörkare, eftersom de alltid går att späda ut å få hur ljusa som helst!

7 kommentarer:

Diana sa...

Snyggt jobbat Emmy!!

m i l l a h . s e sa...

Nämen WOW!
Låter "farligt" det där....
Får nog bli ett besök till butiken snart ;)

Tiggy sa...

Så snyggt det blir! Vad använder ni för papper?

emmy sa...

ooh, det finns ett superbra litet block på pappersvinden med akvarellpapper som är behändigt för motivmålning.. kommer på rak arm inte ihåg märket.. men vilket tjockare akvarellpapper som helst borde funka!

Unknown sa...

snyggt!! En liten undran...när fungerar webshoppen? *S*

Monica sa...

webshopen är på gång, men tyvärr inte öppen ännu.
På www.pappersvinden.se finns dock ett orderformulär för vaxakvareller och våra nya stämplar, så dem behöver man i alla fall inte missa!

Gurkiss sa...

Så himla coolt och super snygg färgläggning *nickar*

Kram gurkiss